Hoe CRM brandweerteams helpt om beter te coördineren
CRM is intelligente software die van oorsprong vooral als klantcontactsysteem werd ingezet. Van die uitgangspositie is CRM uitgegroeid naar software voor integraal projectmanagement en planning dat in veel verschillende branches nu een belangrijke rol speelt. Ook voor brandweerteams kan CRM tot snellere opvolging, betere communicatie en beperking van risico’s leiden. Lees hier waarom.
Centrale gegevensvastlegging
Om snel ter plaatse te zijn is parate kennis een essentieel onderdeel van een goede werking van een brandweerteam. Een belangrijk deel van deze info zit in het hoofd van de brandweerlieden. Toch is het een bijzonder goed idee om alle kennis digitaal op te slaan in een CRM van https://www.lime-technologies.com/nl/, een bekende leverancier van deze programma’s. Van routeplanning tot risicoprofielen, van materiaallijsten tot schaderapporten: de gegevens die in een CRM-systeem worden vastgelegd zijn eenvoudig terug te vinden en kunnen aangepast worden op basis van nieuwe situaties. Doordat ze direct toegang hebben tot al deze informatie kan een crew in kortere tijd de juiste beslissingen nemen en ter plekke zijn met het juiste materieel en uitrusting.
Eenduidige procedures
De ‘human factor’, risico’s die ontstaan door miscommunicatie tijdens informeel contact, kan door het gebruik van CRM grotendeels beperkt worden. Een CRM-programma van https://www.lime-technologies.com/nl/ bevat tools om de procedures bij elke brandweeractie in tijd, ruimte en omvang op te stellen. Omdat elk brandweerlid op elke locatie toegang heeft tot deze informatie, bestaat er nooit twijfel over de te volgen stappen. Doordat iedereen de ‘wie, wat, wanneer, waarom’ van elke procedure direct kan inzien, wordt overleg en samenwerking gestroomlijnder en kan tijdverspilling worden tegengegaan, waardoor schade en letsel verminderd kan worden.
Efficiënte planning
CRM van https://www.lime-technologies.com/nl/ helpt om de menskracht en de hulpbronnen van een brandweerteam zo nauwkeurig mogelijk te verdelen.
De bezetting van de kazerne op weekdagen, de beschikbaarheid van het wagenpark en de locatie en conditie van de brandblusmiddelen zijn factoren die in het systeem worden vastgelegd en constant aangepast worden. Dat geldt zowel voor de beschikbaarheid van de vrijwillige brandweer als voor de beroepsmatige planning van de beroepsbrandweer – en de coördinatie tussen deze twee groepen. Ook deze planningen zijn voor elk teamlid inzichtelijk en de brandweerlui kunnen via het CRM voorkeuren doorgeven aan en overleggen met de planningsverantwoordelijke.