Het profijt van een doelmatige brandweerwageninrichting bij autobrand
Elke liefhebber van de autosport weet welke ramp zich voltrekt wanneer een bolide in brand vliegt. Het onheil treft allereerst de autocoureur zelf, maar ook omstanders kunnen het slachtoffer worden van het brandende object. Een dergelijk incident is in de afgelopen decennia meerdere malen voorgevallen.
De Formule 1 races
In 1976 werd Niki Lauda (1949-2019) – drievoudig wereldkampioen van de Formule 1 – op het nippertje gered uit een brandende bolide die tevoren – door mechanische problemen – per abuis in de vangrails terecht kwam. Hij werd ternauwernood gered door vier dappere Formule 1 collega-coureurs, die hem uit het brandende wrak wisten te bevrijden. Lauda werd met spoed naar het ziekenhuis overgebracht en herstelde op wonderbaarlijke wijze.
24 uur van Le Mans
Tijdens de 24 uur van le Mans – een ‘endurance’ race die elk jaar verreden wordt op het ‘Circuit de la Sarthe’ in Frankrijk – van 1955 was het de bolide van autocoureur Pierre Levegh (1905-1955) die na een ongelukkig toeval in het publiek terechtkwam en vlam vatte. Onnodig te zeggen dat het publiek niet ongedeerd bleef: meer dan tachtig toeschouwers kwamen om het leven door rondvliegende auto-onderdelen of door verbranding. Ook Levegh zelf overleefde het ongeluk niet.
Elektron
Omdat de carrosserie van de bolide van Levegh uit Elektron bestond was de brand erg moeilijk te blussen. Elektron is namelijk een magnesiumlegering en indien deze vlam vat ontstaat er een magnesiumvuur dat, wanneer een dergelijk vuur met water geblust wordt, in een gigantische vuurzee kan eindigen. De brandweerlieden van Le Mans waren hiervan niet op de hoogte gesteld en verzochten de brand met water te blussen, wat enorme tragische gevolgen had. Hoogstwaarschijnlijk was ook hun brandweervoertuig niet optimaal ingericht en uitgerust.
Verschillende soorten brandblussystemen
Uit het voorgaande blijkt dus dat elke brand die er woedt niet zomaar met water kan worden geblust. Er dient eerst te worden nagegaan om welk soort vuur het gaat. De blusmethode moet daarop worden afgestemd. Er zijn dan ook diverse brandblussers in omloop, waaronder poederblussers, schuimblussers en blussers waaruit ‘koolzuursneeuw’ (kooldioxide) komt. Al deze brandblussers behoren tot de basisuitrusting van een brandweervoertuig, dat op een deugdelijke manier dient te worden ingericht, om het vuur zo gauw mogelijk onder controle te krijgen. Dit soort brandweervoertuigen worden doorgaans bijgestaan door tankautospuiten en/of schuimblusvoertuigen.
Een optimale wageninrichting kan levens redden
Autobranden geschieden echter niet alleen in de autosport. Ook in het dagelijkse leven komen autobranden veelvuldig voor. Vooral elektrische auto’s schijnen brandgevaarlijk te zijn. Hoe dan ook, bij een autobrand dienen allereerst de slachtoffers uit het brandende voertuig te worden bevrijd. Dit vereist een snelle tactiek, waarbij de uitrusting van het hulpverleningsvoertuig van groot belang is. Een wageninrichting van worksystem is dan ook onontbeerlijk omdat deze een enorme bijdrage levert aan een goede organisatie, waardoor de operatie een zeer grote kans van slagen heeft. Het hulpverleningsvoertuig dient immers te beschikken over diverse hulpmiddelen waaronder redgereedschap (zoals een motorkettingzaag, een ram en een schaar), een waterstofzuiger, verlichting, een reddingsbrancard en EHBO-benodigdheden. Al deze gereedschappen moeten keurig zijn geordend opdat de levensreddende operatie optimaal kan plaatsvinden.